فصلهای بعدی «نجلا» میتواند ساخته شود/ محتوای سریال در دل قصه روایت شده است
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۷۹۹۹
مشاور فیلنامه سریال «نجلا» گفت: طبیعتا تصمیم گیری درباره اینکه فصل های بعدی این سریال ساخته شود یا خیر برعهده مدیران است، اما معتقدم بازخوردهای این سریال به گونه ای بوده که بتوان آن را ادامه داد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، خیرالله تقیانیپور این روزها با سریال مناسبتی «نجلا» توانسته بعد از مدت ها حواس ها را به سمت رسانه ملی جلب کند، سریالی که روایتگر سفر عده ای به سمت کربلا است اما در دل قصه، داستان عاشقانه نجلا و عبد، شخصیت های اصلی داستان جذابیت های سریال را چند برابر کرده و اگر بگوییم تلویزیون را به زمان پخش سریال های پرمخاطبی چون «شب دهم»، «کیف انگلیسی» و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به همین بهانه به سراغ امیر ابیلی، مشاور فیلمنامه سریال رفتیم تا برایمان از روند تولید این سریال بگوید؛
ابیلی با بیان اینکه بازخوردهای مثبت زیادی را دریافت کرده ایم، گفت: «نجلا» بعد از مدت ها توانسته سریالی مانند «شب دهم» را به تلویزیون بیاورد، با این تفاوت که مدت زیادی بود دیگر سریال های با قسمت پایین چندان مورد توجه قرار نمی گرفت و به همین دلیل تولیدکنندگان سعی می کنند تعداد قسمت ها را افزایش دهند تا از این طریق سریال مورد توجه مخاطب قرار بگیرد. به عبارت دیگر مدت زیادی بود که سریالی با تعداد قسمت های کم نتوانسته بود چنین بازخوردهایی را دریافت کند.
وی درباره انتقادات مطرح شده به این سریال اظهار داشت: تعداد محدودی از مخاطبان عمدتا به لهجه سریال انتقاد دارند، اما به فرم و قصه «نجلا» نقدی وارد نشده است. درباره لهجه نیز باید بگویم عموما مخاطبانی که در آن خطه زندگی می کنند، داوران خوبی برای اینکه یک لهجه در سریال به درستی از آب درآمده یا خیر، نیستند؛ چرا که قطعا آنها انتظار دارند صددرصد جزئیات لهجه شان رعایت شود، این در حالی است که اساسا چنین مسئله ای امکان پذیر نیست.
مخاطب در «نجلا» با مردم جنوب کشور ارتباط برقرار کرده است
مشاور فیلمنامه «نجلا» در توضیح بیشتر این مسئله بیان داشت: برای اینکه بتوانیم صددرصد یک لهجه را در سریال رعایت کنیم یا باید از بازیگران بومی استفاده کنیم که این کار به دلیل گمنام بودن بازیگران بومی باعث شکست سریال از لحاظ جذب مخاطب می شود. البته باید به این مسئله اشاره کنم که در «نجلا» حدود ۵۰ درصد بازیگران بومی بوده اند. از سوی دیگر اگر قرار به استفاده از ستاره ها در سریال باشد، طبیعتا آنها می توانند یک فضای کلی از لهجه را به مخاطب ارائه دهند. نباید این مسئله را نیز فراموش کرد که اگر قرار باشد با لهجه خاص و رعایت تمام جزئیات آن سریال ساخت، عملا مخاطب عام نمی تواند با آن ارتباط برقرار کرد، از این رو باید به زبان فارسی ای صحبت کرد که به آن لهجه نزدیک باشد.
ابیلی با تاکید بر اینکه مردم آن خطه باید سعه صدرشان را بیشتر کنند، تصریح کرد: در «نجلا» مخاطب عام توانسته با مردم جنوب ارتباط برقرار کند و قطعا این مهم به نفع آن منطقه نیز خواهد بود. از طرف دیگر برخی از منتقدان نیز نمایندگان مجلس هستند که بعضا چون نمی توانند کار اصلی شان را انجام دهند و فعالیت های اقتصادی و زیرساخت های لازم را فراهم کنند، علاقه دارند تا این مسئله را دستاویزی قرار داده و توسط آن در رسانه ها دیده شوند.
وی با بیان اینکه برای روایت داستان های عاشقانه یکسری الگوهای کلی وجود دارد، گفت: الگوهای کلاسیک این حوزه در سینمای جهان نیز رعایت می شود، اما چون عده ای آن را به غلط کلیشه می دانند، چندان سراغ این کلیشه ها نمی روند، در حالی که معتقدم هر چه به کهن الگوها پایبند باشیم مخاطب بیشتری جذب اثر می شود و تمام کارهای عاشقانه ای که تا امروز مورد توجه قرار گرفته مانند «شب دهم»، «مدار صفر درجه» و ... بر اساس کهن الگوهایی بوده که بارها نیر در خصوص جذب مخاطب جواب داده است و حتی اگر صد بار دیگر بر اساس آن الگوها، روایت داشته باشیم، باز هم مخاطب پای آن می نشیند.
اگر زمان بیشتری در اختیار داشتیم، می توانستیم تعداد قسمت های سریال را افزایش دهیم
مشاور فیلمنامه «نجلا» ادامه داد: فرمول کهن الگوهای داستان های عاشقانه بر اساس یک گذر تاریخی به دست آمده است، از این رو نمی توان این فرمول ها کنار گذاشت اما انتظار داشت که اثر مورد توجه قرار بگیرد، قطعا الگوهایی که در گذشته جواب داده، امروز نیز جواب خواهد داد.
ابیلی درباره روند ساخت سریال گفت: محدودیت زمانی فشار زیادی را در حین کار وارد کرد، با این حال باید به این مسئله اشاره کنم که جلسات ابتدایی برای پیدا کردن ایده اولیه سریال در اردیبهشت ماه ۹۹ برگزار شد و با توجه به شیوع بیماری کرونا با مشکلات زیادی نیز روبه رو بودیم. بعد از اینکه به ایده یک خطی داستان و بعد طرح سریال رسیدیم، ظرف یک ماه چند قسمت از سریال نیز نوشته شد و پیش تولید اثر نیز با همان چند قسمت محدود آغاز شد.
وی با تاکید بر اینکه حین ضبط قسمت های ابتدایی، نگارش دیگر قسمت های سریال انجام شد، تصریح کرد: قطعا اگر فرصت کافی در اختیار داشتیم سریال این پتانسیل را داشت که هم در قسمت های بیشتری ساخته شود و هم این امکان را داشتیم که عوامل به کربلا بروند و در آن شهر نیز فیلمبرداری انجام دهند، اما در مجموع کرونا و محدودیت زمانی باعث شد تا سفر به کربلا لغو در نهایت قسمت های پایانی دچار تغییراتی شود. قسمت های مربوط به عراق سریال نیز در آبادان و بعضا با ساخت دکور در تهران فیلمبرداری شده است.
مشاور فیلمنامه «نجلا» درباره انتخاب بازیگران تصریح کرد: حسام منظور در دو سریال قبلی اش که از شبکه سوم روی آنتن رفت، بسیار مورد توجه مخاطب قرار گرفته بود و در اصل او جزو ستارگانی است که طی ۲ سال اخیر و توسط شبکه سوم مطرح شده، از این رو تصور کردیم او برای نقش عبد مناسب است که بازخوردهای خوبی نیز گرفتیم و بازیگرانی مانند سارا رسول زاده و آزیتا حاجیان نیز از میان گزینه هایی مطرح شده، انتخاب شدند.
خیرالله تقیانی پور جزو کارگردان پرکار رسانه ملی در آینده خواهد بود
ابیلی درباره اینکه چند سالی می شود تعداد محدودی از کارگردانان در رسانه ملی حضور دارند، اما سریال «نجلا» مسیر متفاوتی را پیش گرفت، اظهار داشت: چند سالی می شود که تلویزیون دچار حلقه بسته ای از فیلمسازان شده و تصور می کند که همیشه باید کار ساخت آثار به همین چند نفر محدود سپرده شود، در حالی که این فیلمسازان و حتی آنهایی که جزو فیلمسازان خوب به شمار میروند نیز از دوران اوج شان فاصله گرفته اند و هیچ فرد جدیدی نیز به این حلقه اضافه نمی شد، با این حال شبکه سوم سیما در این زمینه ریسک کرد. البته تقیانی پور در عرصه تئاتر جزو چهره های شناخته شده به شمار می رود و دو فیلم ۹۰ دقیقه ای نیز برای رسانه ملی ساخته بود و استعدادهایش مشخص بود، با این حال اگر شبکه ریسک کرد و معتقدم جواب این ریسک را نیز گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه خیرالله تقیانی پور بعد از این جزو کارگردان پرکار رسانه ملی خواهد بود، اظهار داشت: او در اولین کار خود نشان داد که از افراد زیادی در این حوزه جلوتر است و معتقدم شبکه های دیگر نیز باید ریسک کرده و به جوانانی که در عرصه های دیگر خودشان را اثبات کرده اند، فرصت بدهند، اما متاسفانه عموما مدیران چندان تمایلی به این کار ندارند.
«نجلا» پتانسیل تبدیل شدن به سریال چند فصلی را دارد
مشاور فیلمنامه «نجلا» درباره اینکه این اثر را سریالی عاشقانه می دانید یا اثری که قصه اصلی آن روایتگر سفر اربعین است، ادامه داد: اساسا اینکه یک جنبه سریال به جنبه دیگر آن بچربد، جزو نکات منفی اثر به شمار میرود. به عبارت دیگر آثار دیگری هم که یکی از مولفه های محتوا یا قصه در آن پررنگ تر بوده، همان مسئله جزو نقاط ضعف شان محسوب شده است؛ چرا که باید اثر قصه اش را بگوید و در دل آن محتوا را نیز بازگو کند، نه اینکه محتوا را در دیالوگ ها بیاورد. درباره «نجلا» معتقدم مخاطب با قصه ارتباط برقرار می کند اما در دل قصه، محتوا نیز وجود دارد، البته نباید فراموش کرد که دلیل ساخته شدن سریال بحث محتوای آن بوده است؛ چرا که قرار بوده سریالی با موضوع اربعین ساخته شود، اما قطعا این محتوا در دل قصه روایت شده است.
ابیلی درباره ساخت فصل های بعدی «نجلا» خاطر نشان کرد: این مهم تصمیم مدیران است اما معتقدم بازخوردهای این سریال به گونه ای بوده که بتوان آن را ادامه داد، در حقیقت مخاطب با شخصیت های سریال «نجلا» ارتباط برقرار کرده و از این رو می توان قصه های دیگری از این شخصیت ها را روایت کرد و پیشنهاد می کنم که مدیران ادامه این سریال را بسازند، اما قطعا تصمیم این کار با بنده نیست.
منبع: خبرنامه دانشجویان ایران
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: سریال نجلا حسام منظور رسانه ملی مشاور فیلمنامه ارتباط برقرار تقیانی پور ساخته شود رسانه ملی مورد توجه دل قصه قسمت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۷۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجاره تلویزیون های شهری و نمایشگاهی در ابعاد مختلف توسط تشریفات رایکا!
تلویزیون شهری از تجهیزاتی است که امروزه کاربرد بسیار گستردهای در موقعیتهای مختلف و محیطهای بسته و باز دارد. این تلویزیونها نقش بسیار مؤثری در دیدهشدن هرچه بیشتر تبلیغات و یا سایر محتواهای ویدئویی شما خواهند داشت. این نمایشگرهای بزرگ با ویژگیهای منحصربهفردی همچون روشنایی زیاد و کیفیت بالا، میتوانند نظرها را به خود جلب کنند.
امروزه به دلیل هزینههای گزاف خرید تلویزیونهای شهری و نمایشگاهی، بسیاری از افراد به اجاره روزانه و یا هفتگی آنها میپردازند؛ تا علاوه بر بهرهبردن از مزایای استفاده از این تجهیزات، هزینه کمتری پرداخت کنند. رایکا یکی از شرکتهای تشریفاتی است که به اجاره تلویزیون شهری در ابعاد مختلف میپردازد. در این مقاله قصد داریم با تلویزیونهای شهری و نمایشگاهی بیشتر آشنا شویم.
تلویزیون شهری و نمایشگاهی چیست؟تلویزیونهای شهری به نمایشگرهای عظیمی گفته میشود که میتوانند محتواهای ویدئویی بسیار باکیفیتی را به نمایش بگذارند. تلویزیونهای نمایشگاهی از انواع تلویزیونهای شهری است و همانطور که از نام آن مشخص است در نمایشگاهها و محیطهای بسته مشابه استفاده میشود. برای مثال شرکت های برگزار کننده ایونت معمولاً به دنبال اجاره تلویزیون شهری در این نوع هستند. با استفاده از تلویزیون نمایشگاهی میتوانید نسبت به حالت عادی افراد بیشتری را به غرفه خود دعوت کنید و یا با ارائه محتوای ویدئویی تبلیغاتی، از فاصلههای دورتر نیز به معرفی محصولات خود بپردازید.
تلویزیون شهری در ابعاد مختلفی متناسب با فضاهای گوناگون تولید میشود. این نمایشگرها روزبهروز کاربردهای گستردهتری پیدا میکنند؛ چرا که میتوانند در مدتزمان کم با جلبتوجه افراد به محتوای ویدئویی، مخاطبان شما را به طرز قابلتوجهی افزایش دهند.
انواع تلویزیون شهریتلویزیونهای شهری در ابعاد متفاوتی تولید میشوند و انواع گوناگونی از آنها متناسب با کاربردهای مختلف وجود دارد؛ اما بهطورکلی تمامی تلویزیونهای شهری در دو دستة indoor و outdoor تقسیم میشوند. اجاره تلویزیون شهری در هر یک از مدلهای آن از شرکت تشریفات رایکا امکانپذیر است. در ادامه به معرفی این مدل ها میپردازیم.
تلویزیونهای شهری indoor یا فضای بستهاین مدل از تلویزیونهای شهری کاربرد بسیار زیادی در فضاهای بسته همچون نمایشگاهها، سالنهای برگزاری ایونتهای آموزشی، همایشها، تالارها، رستورانها و غیره دارد. این تلویزیونها در مقابل آب مقاوم نیستند و در نتیجه در فضای باز از آنها استفاده نمیشود؛ اما در مقابل مزیتهایی همچون کیفیت بالاتر برای مشاهده نمایشگر از فاصله کمتر را دارند. کیفیت خوب تلویزیونهای indoor در نتیجه تراکم پیکسلی بالای آنهاست.
تلویزیونهای شهری outdoor یا فضای بازاین تلویزیونها بر خلاف نوع indoor دارای خاصیت ضد آب و مقاومت بالا در برابر ضربه هستند. در نتیجه میتوان از آنها در فضاهای باز همچون حاشیه معابر یا در انواع مراسم و مجالس استفاده کرد. تلویزیونهای شهری outdoor به دلیل قرارگرفتن در فضاهای باز روشنایی بسیار بیشتری نسبت به مدل قبل دارند و معمولاً در ابعاد بزرگتری نیز تولید میشوند.
کاربرد تلویزیون شهری نمایشگاهیبهطورکلی کاربرد اصلی تلویزیونهای شهری نمایش اطلاعات و محتوای تصویری از یک محصول، برند و یا پیام تبلیغاتی یک شرکت است. از این موضوع میتوان در اهداف و اقدامات گوناگونی بهره برد. موارد زیر برخی از مهمترین این کاربردها هستند.
در معابر و مکانهای عمومی برای پخش تبلیغات یا اخبار در سمینارها و همایشات گوناگون در کنسرتها و سالنهای تئاتر در مراسم مذهبی در نمایشگاهها و غرفههای فروش محصولات در پارکها و مکانهای تفریحی در کارگاههای آموزشی مزایای استفاده از تلویزیونهای شهری و نمایشگاهیپیش از این نیز بیان شد که تلویزیونهای شهری و نمایشگاهی امروزه در موقعیتها و کاربردهای گستردهای استفاده میشوند و میتوانند تاثیر فوقالعادهای در جذب مخاطبان بیشتر داشته باشند. در واقع اجاره تلویزیون شهری در توسعه کسبوکارهای گوناگون نقش قابلتوجهی دارد. این موضوع به دلیل مزایای بسیار این تجهیزات است. از مهم ترین این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تبلیغات کارآمد و مؤثر و معرفی انواع کالاها و محصولات قابلیت ارائه طیف متنوعی از رنگها کیفیت بسیار بالا و روشنایی زیاد پشتیبانی از پورتهای ورودی مختلف امکان جابهجایی راحت و نصب آسان در موقعیت صرفهجویی در مصرف انرژی با بهکارگیری لامپهای LED در ساخت تلویزیون شهری زاویه دید گسترده و امکان مشاهده نمایشگر از فواصل دور و زوایای متعدد مقاومت بالا در برابر ضربه و ضد آب بودن در تلویزیونهای شهری outdoor در اجاره تلویزیون شهری به چه نکاتی توجه کنیم؟در خرید و یا اجاره تلویزیون شهری لازم است به برخی نکات توجه نمود تا در نهایت به بهترین بازدهی و نتیجه از پخش محتوای موردنظر در آن منجر شود. به همین منظور در ادامه برخی از نکات حائز اهمیت در انتخاب تلویزیون شهری و نمایشگاهی را بیان میکنیم.
توجه به ابعاد نمایشگرمتناسب با موقعیت موردنظر برای نصب تلویزیون باید به ابعاد آن توجه نمایید. در فواصل دورتر همچون فضاهای عمومی شهری، ابعاد نمایشگر و محتوای آن نیز باید بزرگتر شوند؛ اما در محیطهای بسته و کوچکتر میتوان از تلویزیونهای شهری کوچکتر استفاده کرد.
محیط نصببسته به موقعیت نصب تلویزیون شهری و باز یا بستهبودن آن میتوان از مدلهای indoor یا outdoor استفاده کرد.
فاصله دیدبرای فاصلههای نزدیکتر نیاز است تراکم پیکسلی تلویزیون نمایشگاهی بالاتر باشد، اما در تلویزیونهای شهری دیگر، این تراکم میتواند کمتر باشد؛ چرا که در فواصل دور و ابعاد بزرگتر، کیفیت نمایشگرهای outdoor بالا به نظر رسیده و تراکم پیکسلی کمتر را نیز جبران میکند.
اجاره تلویزیون شهری و تجهیزات نمایشگاهی از رایکاامروزه افراد بهجای خرید تجهیزات نمایشگاهی گران به اجاره آنها با تأثیری یکسان در کسبوکار اما هزینهای بسیار پایینتر روی آوردهاند. تیم تشریفات رایکا با افتخار ارائهدهنده انواع تجهیزات شهری و نمایشگاهی همچون تلویزیونهای شهری است که میتواند در رونق کسبوکار شما تاثیر شایانی داشته باشد. برای سفارش و اجاره تلویزیون نمایشگاهی و شهری از تشریفات رایکا میتوانید از راههای ارتباطی موجود در وبسایت مراجعه نمایید.
تلویزیونهای شهری و نمایشگاهی از تجهیزات مدرنی است که با استفاده از فناوریهای جدید، امکان تبلیغات محصول، معرفی برندهای مختلف و هرگونه محتوای بصری دیگری را فراهم مینماید. تلویزیونهای شهری در دو نوع indoor یا فضای بسته و outdoor یا فضای باز تولید می شوند که تلویزیونهای نمایشگاهی در گروه اول جای میگیرند.
انواع مختلف تلویزیونهای شهری ویژگی های متفاوتی دارند که آنها را مناسب برای استفاده در کاربردهای گوناگون مانند فضاهای عمومی شهری شامل معابر یا پارکها، سمینارها و ایونتهای آموزشی، کنسرتها، مراسم مذهبی و ... مینماید.